Aquest
gener vaig intercanviar llibres amb un amic a Barcelona. A ell li va tocar El libro de la yerba, una compilació de
textos sobre la marihuana, des de diversos punts de vista, feta per G. Andrews
i S. Vinkenoog, que llegirà segons el seu gust (ho dic fent referència a Terry
Southern i el seu A la rica marihuana y
otros sabores). Jo vaig tenir la sort de rebre Divertim-nos fins a morir: El discurs públic a l’època del “show-business”,
un assaig de Neil Postman sobre la televisió que feia temps que volia llegir i
que, en català, ja fa anys que es va esgotar. Crec que l’assaig de Postman,
malgrat les seves migrades aptituds profètiques – “[…] les preguntes sobre els
efectes psíquics, polítics i socials de la informació són aplicables tant a l’ordinador
com a la televisió. Encara que crec que l’ordinador és una tecnología sobrevalorada
[…]” (p. 202) –, és encara més actual avui que el 1985, l’any que va ser
publicat, precisament perquè, en general, la primera part del que acabo de
citar s’ha vist augmentat i corregit. A Facebook, fa uns mesos, un altre amic
em va fer parar esment en el contingut del pròleg d’aquest llibre, mitjançant
unes tires de còmic comparatives que havia trobat a internet. Vull reproduir aquest
pròleg, que remet a les distopies d’Orwell i Huxley, respectivament, en la seva
forma original:
“Estàvem atents a l’any 1984. Quan va arribar
l’any però no la profecía, els americans reflexius es van lloar cantant en veu
baixa. S’havien mantingut fermes les arrels de la democràcia liberal. Fos on fos
el terror, almenys nosaltres no havíem estat visitats pels malsons orwellians.
Però
ens havíem oblidat que costat per costat de la negra visió d’Orwell, n’hi havia
una altra – una mica més vella, lleugerament menys coneguda, igualment
esgarrifosa: Un món feliç, d’Aldous
Huxley. Contràriament a la suposició generalitzada fins i tot entre la gent
instruïda, Huxley y Orwell no van profetitzar la mateixa cosa. Orwell ens
adverteix que serem vençuts per una opressió imposada externament. Però en la visió de Huxley no cal cap Germà
Gran per privar les persones de la seva autonomia, maduresa i història. Tal com
ell ho veía, les persones arribaran a estimar la seva opressió, a adorar les
tecnologies que anul·len les seves capacitats per pensar.
El
que Orwell temia eren aquells que prohibirien els llibres. El que Huxley temia
era que no hi hauria cap raó per prohibir un llibre, perquè no hi hauria ningú
que en volgués llegir cap. Orwell temia els qui ens privarien de la informació.
Huxley temia els qui ens en donarien tanta que ens reduirien a la passivitat i
a l’egoisme. Orwell temia que la veritat se’ns amagaría. Huxley temia que la
veritat s’ofegaria en un mar d’irrellevància. Orwell temia que esdevindríem una
cultura captiva. Huxley temia que esdevindriem una cultura trivial, preocupada
per un equivalent de les sensacionetes; el ralet, ralet i tocar i parar. Tal
com va remarcar Huxley a El món feliç tornat a visitar, els defensors de les llibertats civils i
els racionalistes que sempre están a l’aguait per combatre la tiranía «van
oblidar-se de tenir en compte l’apetit gairebé infinit de l’home per les
distraccions». A 1984, afegí Huxley,
les persones són controlades mitjançant el dolor. A Un món feliç, són controlades mitjançant el plaer.
Resumint, Orwell temia que ens destruís el que odiem. Huxley temia que ens
destruís el que estimem” (p. 7-8).
Sembla clar que Orwell, quan va escriure 1984, entre altres motius – “de fet,
Orwell s’adreçava a un problema de l’Era de la Impremta” (p. 175) -, va tenir
més en compte el comunisme totalitari de la URSS i els seus països satèl·lit, i
Huxley, en escriure Un món feliç, el capitalisme dels EE.UU i la seva zona d’influència.
Bcnwallsproject |
D’altra banda, Postman en el primer capítol
del llibre cita l’obra de Lewis Mumford, Technics
and Civilizations, que m’ha fet venir al cap una part de l’anàlisi que efectua
Hannah Arendt sobre l’Era Moderna a La
Condició Humana, quan escriu sobre Gal·lileu i el telescopi. M’agradaria,
també, reproduir-lo aquí:
“[Lewis Mumford] es fixa en la filosofía dels
rellotges, en els rellotges com a metáfora, qüestió sobre la qual la nostra educación
no ens ha dit res i els rellotgers encara menys. «El rellotge», conclou
Mumford, «és una peça de maquinària de poder el ‘producte’ de la qual són els
minuts i els segons.» En fabricar aquest producte, el rellotge té l’efecte de disociar
el temps dels esdeveniments humans i d’aquesta manera alimenta la creença en un
món independent, de seqüències matemàticament mesurables. Resulta que moment a momento
no és una concepció de Déu ni de la natura. És l’home conversant amb ell mateix
sobre una maquinària que va crear i conversant a través d’ella.
[…] En aquest procés, ens hem tornat irreverents
cap al sol i les estacions, ja que en un món fet de segons i minuts, l’autoritat
de la naturalesa està desbancada. És més, tal com assenyala Mumford, amb la
invenció del rellotge l’eternitat va deixar de ser la mesura i el focus dels
esdeveniments humans. […] És a dir, el rellotge va introduir una nova forma de
conversa entre l’home i Déu, en la qual Déu sembla haver-hi sortit perdent” (p.
19).
Neil
Postman, Divertim-nos fins a morir:
El discurs públic a l’època del “show-business. Llibres de l’Index: Barcelona,
1990.
No hay comentarios:
Publicar un comentario