viernes, 25 de agosto de 2017

Sobre El vigilant en el camp de sègol de J.D. Salinger


      Finalment, he acabat el coi de llibre, de debò que sí. Vull dir que em pensava que no lacabaria mai, que no aconseguiria arribar al darrer capítol, ni a la darrera pàgina, però ho he aconseguit, i vet aquí el que en penso.

      Vaig llegir per primer cop El vigilant en el camp de sègol a Barcelona, lany 2010. Ara som a finals dagost de 2017 i aquest cop lhe llegit un tros en anglès i la resta en català. La part en anglès més que res era perquè el Joan mhavia dit que valia la pena de llegir aquest llibre en lidioma original, pel llenguatge que shi emprava, que és largot dun adolescent de la costa est nordamericana dels anys quaranta del segle passat. Un cop fet el tast, vaig regalar The Catcher in the Rye a un col·lega de la universitat i vaig prosseguir la lectura en el meu idioma natal, que a vegades trobo a faltar i que gaudeixo llegint, le catalan.
      A mesura que vas passant capítols tadones que el senyor Salinger el tenia molt ben pensat, aquest llibre. Vull dir que per la manera que està escrit, aquest discurs reflexiu dargot continu que té com a protagonista el Holden Caulfield, semblaria que el senyor escriptor lhagués anat improvisant sobre la marxa, i jo diria que no. Bé, què coi, nestic segur que no, perquè si thi fixes, els capítols són força simètrics i en cada un dells lacció varia i sexplica una escena diferent de la història total i tota la pesca. Això ho fa molt bé el senyor Salinger. Al començament i després de tant en tant sembla que ten cansaràs daquest llenguatge de ladolescent, però he vist força pel·lícules dels Estats Units i em fa lefecte que aquesta manera de xerrar no és només la dun noi de quinze o setze anys. En fi, per què perdre-hi més temps...
      Sembla que el que més li preocupa al Holden és la hipocresia de les persones i de la societat en la que viu. Es diria que el tema de la novel·la és la hipocresia social, però algú mal pensat podria arribar a dir que, fet i fet, del que es tracta en el llibre és de la hipocresia del propi Holden Caulfield que, a còpia danar-nos relatant les seves peripècies durant quatre dies dun hivern llunyà, ens voldria fer creure que ell és lànima pura envoltada dànimes corruptes. Ell bé que ho diu, sóc un gran mentider i sóc un boig, i sautoacusa daixò i dallò, però sempre sap veure en els altres una hipocresia de la qual sembla com si ell nestigués salvat. No hi sé veure una sincera autocrítica en tota la confessió que Holden Caulfield va teixint al llarg de pàgines i pàgines, però, més enllà del punt i final sí que mel sé imaginar criticant el seu relat de joventut... No vol dir que durant el llibre no sens mostri sincer. Sap que mereix lacomiadament de linstitut i en cap moment el discuteix. Ens explica que no vol tornar de seguida a cals pares perquè sap què li espera i no ho vol provar.
      El que fa creïble el text de Salinger és aquesta pretensió de puresa de ladolescent. Tot i saber que no és sant i que té defectes, es creu pur i innocent i sesglaia davant del món i de la gent que passa pel seu camí. Tot és hipocresia. I ell sen vol anar, vol fugir, vol desaparèxier. I ho vol fer a un lloc on no el puguin trobar, on potser hi trobarà una noia, que més endavant serà la seva dona, i treballarà posant gasolina, el just per viure en pau i segurament un o altre dia haurà de tornar a veure la seva família, més per obligació que per altra cosa, però en definitiva viurà sol, més o menys dincògnit i alliberat. I aquest somni que Holden fa evident cap al final del llibre és el somni de la seva vida i és el somni que creua tot el llibre, des de la primera fins a la darrera paraula. Perquè si al final de la novel·la el protagonista decideix tornar cap a casa amb la seva germana Phoebe, l'ésser humà viu que més sestima, això no vol dir que hagi renunciat al seu somni. Els somnis viuen en el món dels somnis i no poden morir mai.
      Aquest somni jo lhe tingut i el continuo tenint. El vaig tenir durant molts i molts anys i encara a cops em descobreixo pensant en desaparèixer del tot i anar a viure en un lloc on no em conegui ningú. Dalguna manera vaig fer-ho quan ja fa deu anys vaig decidir canviar de continent i de companyies, però sembla que mai no nhi ha prou. Per als qui no aproven les assignatures, per aquells amb carrera que no troben feina, per als qui una bona part de les accions considerades normals els són una llosa, per a tots els insegurs, escampar la boira sempre serà un somni... o una opció.
      He anat rellegint El vigilant en el camp de sègol de mica en mica i he trigat unes quantes setmanes. I he tingut por en algun moment de trobar la novel·la menys interessant que el primer cop que la vaig llegir. Vull dir que mhagués sabut greu que hagués passat això i tota la pesca. Però al final ha acabat sent una experiència molt més enriquidora que el primer cop que la vaig llegir. Perquè he entrat i he entès més la personalitat del Holden Caulfield i perquè hi hagut aquell moment epifànic que de vegades passa i en el que, amb el llibre a les mans, saltes i dius: Caram!, aquest sóc jo, sí, aquest sóc jo!
      En un moment de la seva conversa, el professor Antollini li diu al Holden: no ets el primer jove que descobreix que el món és ple dimperfeccions, i un dia aprendràs a conviure-hi. Crec que la força de la novel·la descansa precisament en el fet que, efectivament, el món és ple dimperfeccions, però que no tots aconseguim aprendre a conviure-hi o, almenys, no del tot. Així és com llegeixo El vigilant en el camp de sègol, perquè em resisteixo a pensar que sigui una novel·la dadolescent per a adolescents. Fet i fet, qui no està fi és aquell que se sent a gust en un món que està tan malalt...

Gràcies Joan per donar-me lexcusa per a rellegir Salinger. Aquest cop, Marc, també he pensat en tu.

No hay comentarios: